Tuesday, April 16, 2019

TOPIK 2 INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN


INTERAKSI
Interaksi bermaksud tindakan atau perhubungan aktif antara satu sama lain ; tindak balas antara dua atau beberepa pihak.

INTERAKSI DALAM PEMBELAJARAN
  • Guru perlu menggalakkan pelajar untuk berinteraksi sama ada dengan guru atau sesama rakan yang lain semasa proses P&P.
  • Interaktif aktif sesama pelajar dapat melatih mereka berdikari & mengalami sendiri proses pembelajaran
  • Interaksi di bilik darjah boleh berlaku dalam bentu lisan / bukan lisan.
JENIS INTERAKSI
1. Interaksi sehala: Guru kepada Murid
  • Berpusatkan guru
  • Tiada interaksi antara murid & aktiviti P&P pasif
2. Interaksi dua hala: Antara Guru dengan Murid / Murid dengan Murid.
  • Hubungan mesra antara guru & murid & murid yang lain
  • Penglibatan murid digalakkan
  • P&P yang aktif & kreatif
3. Interaksi pelbagai hala: Guru dengan Murid, Murid dengan Murid & Murid dengan Guru.
  • P&P yang sangat aktif
  • Hubungan antara guru & murid, murid & murid lebih erat & mesra.
  • Penglibatan guru & murid sangat aktif




INTERAKSI BERKESAN
Bermaksud apabila mesej yang disampaikan oleh penyampai diterima & difahami dengan jelas oleh penerima.
Cara-cara yang boleh diamalkan oleh guru untuk mewujudkan interaksi berkesan:
KOMUNIKASI

Komunikasi ialah pengaliran maklumat dari sumber pengeluar maklumat ke sumber penerima maklumat.
  • Merupakan proses interaksi untuk menyalurkan maklumat dengan menggunakan satu bahasa.
BENTUK KOMUNIKASI
  1. Komunikasi lisan : Bahasa, Intonasi suara & dialek
  2. Komunikasi tanpa lisan : Gerak isyarat seperti senyuman, genggaman tangan, anggukan kepala & “eye contact”
  3. Komunikasi persuratan
  4. Komunikasi visual
JENIS KOMUNIKASI


ELEMEN DALAM PROSES KOMUNIKASI

KEPENTINGAN KOMUNIKASI
  • Mewujudkan satu persekitaran pembelajaran yang aman & harmonis.
  • Membolehkan guru memotivasikan murid-murid supaya berminsat dalam pembelajaran.
  • Mewujudkan hubungan yg mesra antar guru & murid, murid & murid supaya pembelajaran lebih menyeronokkan.
HALANGAN & GANGGUAN KOMUNIKASI
  • Suasana kelas yang bising
  • Guru yang kurang berpengalaman
  • Kepimpinan guru yang autokratik
  • Bilangan murid yang terlalu ramai
INTERAKSI DALAM PENGURUSAN PEMBELAJARAN
Definisi interaksi

Tindakan atau perhubungan aktif antara satu sama lain; tindak balas antara dua atau beberapa pihak.
Definisi pengurusan
  • Pengurusan lahir daripada kata akar urus
  • Perihal mengurus sesuatu ; perihal pengurus syarikat, badan perniagaan.
  • Pengurusan ialah satu proses merancang, mengolah, memimpin dan mengawal daya usaha ahli-ahli organisasi dan menggunakan sumber-sumber lain untuk mencapai matlamat yang ditentukan (Stoner,1984)
Definisi pembelajaran

Menurut Murphy dan Alexender (2006), pembelajaran ialah proses seseorang pelajar memperoleh sesuatu kefahaman dan mengubah kefahaman atau konsep tertentu yang telah dipelajari itu. Pengurusan pembelajaran di sekolah sebenarnya mencakupi pelbagai pihaknseperti guru, pelajar dan juga ibu bapa. Oleh itu, interaksi dalam pengurusan pembelajaran dapat disimpulkan sebagai suatu bentuk komunikasi yang berlaku dalam pengurusan proses belajar yang ruang lingkupnya adalah terdiri daripada sekolah.

PIHAK YANG TERLIBAT
  • Guru
  • Murid
  • Ibu bapa
ASPEK-ASPEK YANG MERANGKUMI PENGURUSAN PEMBELAJARAN
↣Dalam bilik darjah (kurikulum)
Guru → Pelajar


↣Luar bilik darjah (kokurikulum)
Guru → Guru
Guru → Pelajar
Guru → Ibu bapa

JENIS INTERAKSI PENGURUSAN PEMBELAJARAN

  • Interaksi satu hala
  • Interaksi dua hala
  • Interaksi dua hala antara kumpulan
JENIS INTERAKSI
Komunikasi ke bawah
-          Antara penganjur (pengetua) dengan guru
-          Antara guru dengan murid
-          Antara guru dengan ibu bapa
Komunikasi ke atas
-          Antara guru dengan pengajur (pengetua)
-          Antara murid dengan guru (kaunseling)
-          Antara ibu bapa dengan guru
Komunikasi mendatar

-          Antara guru sesama guru


RUMUSAN
Komunikasi dan interaksi di dalam bilik darjah amatlah penting dalam usaha mewujudkan proses pengajaran dan pembelajaran yang efektif. Guru seharusnya menguasai kemahiran komunikasi & interaksi supaya kelas yang kondusif serta aktif dapat diwujudkan. Dengan itu, murid-murid akan lebih bermotivasi dalam pembelajaran mereka.

Rujukan yang telah dirujuk:
Abdul Malek Bilal Sidek (1995) Pengurusan Sumber Pengajaran Dan Pembelajaran. Kuala Lumpur DarulFikir Z675 A23 1995

Saidatul Ainoor Shaharim (2015) Analisis Interaksi Guru Pelajar Persekitaran Pembelajaran Dan Komitmen Pelajar Terhadap Keselesaan Pembelajaran Biologi Tanjung Malim Fakulti Sains dan Matematik Universiti Pendidikan Sultan Idris LB3013 S252015



No comments:

Post a Comment