Berdasarkan Kamus Dewan Edisi
Keempat, organisasi bermaksud kesatuan yang terdiri daripada beberapa bahagian
dalam sesebuah pertubuhan. Manakala kepimpinan adalah keupayaan seseorang untuk
memimpin sesebuah persatuan melalui teladan. Kepimpinan pengajaran pula adalah
segala tindakan yang wajar dilakukan bagi memperkembangkan potensi dan menarik
minat setiap pelajar.
Kepimpinan di peringkat sekolah
dibahagikan kepada empat iaitu autokratik, demokratik, laissez-faire dan
kontigensi. Autokratik adalah kepimpinan secara sehala iaitu daripada seorang
pemimpin kepada orang yang dipimpinnya. Demokratik pula mengamalkan sikap adil
dan sama rata. Bagi Laissez-faire pula, ianya bertentangan dengan apa yang
diamalkan oleh autokratik. Yang terakhir adalah kontigensi iaitu kepimpinan
yang berpandukan kepada sesebuah situasi yang sedang dihadapi.
Antara ciri-ciri seorang guru yang
berkepimpinan adalah berdasarkan amalan pembelajaran yang berterusan, tidak
mementingkan diri sendiri, berkebolehan dalam memimpin, mampu menjadi teladan
untuk para pelajar dan bijak dalam membuat sesuatu keputusan. Menjadi seorang
guru kemahiran membuat keputusan adalah sangat penting. Hal ini kerana apabila
seorang guru gagal dalam membuat keputusan yang melibatkan para pelajarnya, dia
akan melihat kegagalannya itu merosakkan diri para pelajarnya.
Gaya pengajaran seseorang guru itu
menunjukkan bagaimana sikap kepimpinan yang diamalkannya di dalam kelas.
Kepimpinan di dalam kelas atau bilik darjah ini melibatkan cara guru-guru
menarik perhatian para pelajarnya dan membuatkan para pelajar focus sepanjang
sesi pembelajaran berlangsung. Kemahiran ini juga wujud apabila para guru ini
menguruskan sesebuah kelas yang mempunyai para pelajar dengan tahap kepintaran
dan perkembangan yang berbeza.
Organisasi sekolah perjanjian yang berada di bawah pengurusan sekolah yang bertujuan untuk membantu menciptakan sebuah keadaan yang efektif dari kegiatan sekolah. Pengurusan sekolah berkaitan dengan kelancaran fungsi sekolah secara menyeluruh. Sedangkan organisasi sekolah adalah tentang organisasi sumber daya, peristiwa, dan kakitangan sekolah.
Organisasi sekolah perjanjian yang berada di bawah pengurusan sekolah yang bertujuan untuk membantu menciptakan sebuah keadaan yang efektif dari kegiatan sekolah. Pengurusan sekolah berkaitan dengan kelancaran fungsi sekolah secara menyeluruh. Sedangkan organisasi sekolah adalah tentang organisasi sumber daya, peristiwa, dan kakitangan sekolah.
Sebagai kesimpulan, dalam menjayakan sesebuah organisasi, pemimpinnya perlulah mempunyai semangat kepimpinan yang tinggi agar dapat menyakinkan anak buahnya dan juga masyarakat sekeliling. Di sekolah pengetua sebagai pemimpin yang dibantu oleh guru-guru yang lain sentiasa berusaha untuk memastikan semua para pelajarnya dapat mencapai kejayaan yang diingini.
Rujukan
yang telah dirujuk:
Abdul
Malek Bilal Sidek (1995) Pengurusan Sumber Pengajaran Dan
Pembelajaran. Kuala Lumpur DarulFikir Z675 A23 1995
No comments:
Post a Comment