Menurut Jaafar Muhammad (1998)
mendefinisikan pengurusan sebagai satu proses yang digunakan untuk mengagihkan
input-input organinasi dengan cara perancangan, pengorganisasian, pengarahan
dan pengawalan. Hal ini bertujuan untuk mengeluarkan output (perkhidmatan) yang
diperlukan oleh pelanggan supaya objektif organisasi dapai dicapai. Proses
pengurusan murid ini terdiri terdiri daripada beberapa aspek iaitu proses
perancangan, pentadbiran dan pengawalan atau pemulihan. Pengurusan murid merupakan satu bidang yang
penting di sekolah. Hal ini kerana pelaksanaannya di sesebuah sekolah tersebut
akan mencerminkan prestasi sekolah. Kepimpinan sekolah seharusnya memainkan
peranan yang lebih daripada hanya menjalankan fungsi pentadbiran dan
penyelenggaraan.
Isi penting yang saya perolehi dalam
topik ini adalah mengenai Sistem Maklumat Murid Berkomputer (SMM), Pentaksiran
Berasaskan Sekolah (PBS), E-pantau dan Sistem Laporan Adab Belajar. Sistem
Maklumat Murid Berkomputer (SMM) ini mula diperkenalkan pada tahun 2000 oleh
Tuan Haji Mohd Yusof bin Muda, yang pada ketika itu beliau merupakan Guru Besar
di Sekolah Kebangsaan Seri Kemaman pada masa itu. Sistem Maklumat Murid
Berkomputer (SMM) mengandungi beberapa makluat seperti senarai rekod kesihatan
murid, rekod Rancangan Makanan Tambahan, rekod skim pinjaman buku teks, rekod
kedatangan harian, dan kemudahan mendaftar untuk murid.
Pentaksiran Berasaskan Sekolah pula
ini merupakan satu pentaksiran yang bersifat holistik iaitu menilai dari aspek
kognitif (intelek), afektif (emosi dan rohani) dan psikomotor (jasmani) selaras
dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan kurikulum Kebangsaan Malaysia. PBS
ini telah mula dilaksanakan di Sekolah Rendah pada tahun 2011 dan diperkenalkan
di peringkat Sekolah Menengah pada tahun 2012. Pada tahun 2016, murid-murid
sekolah rendah telah menduduki Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) yang
ditambahbaik, dan pada tahun 2014 pula Penilaian Menengah Rendah (PMR) telah
dilaksanakan sepenuhnya dalam bentuk PBS. Matlamat PBS adalah untuk menilai
perkembangan dan kemajuan murid secara menyeluruh melalui aspek pengetahuan,
kemahiran serta nilai untuk mengetahui kekuatan dan kelemahan bagi membuat
tindakan susulan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Pihak sekolah
merupakan individu yang akan mengendalikan PBS dan pentaksiran dilaksanakan
oleh guru-guru matapelajaran secara berterusan dalam proses pengajaran dan
pembelajaran. PBS perlu dirancang, diskor dan dilaporkan secara terancang
mengikut prosedur yang ditetapkan oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia agar mampu
meningkatkan kebolehpercayaan dan kesahan skor pentaksiran yang dilaksanakan.
Seterusnya, E-pantau merupakan
gabungan antara Sistem Maklumat Murid Berkomputer dan Sistem Pengurusan
peperiksaaan untuk memantau prestasi peperiksaan bulanan di sekolah-sekolah.
Sistem ini dicipta kerana ingin mengurangkan beban yang dipikul oleh guru-guru
membuat analisis seperti yang dikehendaki sehingga menjejaskan proses
pengajaran dan pembelajaran di bilik-bilik darjah. Justeru itu, sisitem E-pantau
ini juga membolehkan sekolah-sekolah menentukan Take-off Value(TOV) setiap
murid sebelum melaksanakan Expected Target Result (ERT).
Selain itu pada bulan Januari 2004,
Sistem Laporan Adab Belajar telah diperkenalkan di sekolah ekoran daripada
cadangan daripada Kementerian Pendidikan (2003). Sistem ini dilaksanakan untuk
menilai murid dari segi pencapaian akademik dan mereka perlu dinilai secara
keseluruhan iaitu merangkumi aspek perkembangan emosi dan tingkah laku.
Tambahan pula, Sistem Laporan Adab Belajar merupakan satu medium untuk
melaporkan dengan lebih komprehensif berdasarkan penilaian yang dilakukan
secara menyeruh terdahap setiap murid. Penilaian ini dilaksanakan oleh guru
kelas dan guru mata pelajaran di sekolah tersebut.
Seterusnya, isi penting yang saya
perolehi adalah mengenai kesediaan murid belajar. Menurut Pusat Rujukan
Persuratan Melayu, istilah ‘kesediaan’ ditakrifkan sebagai perihal sedia,
kesanggupan atau kerelaan. Manakala istilah ‘belajar’ pula bermksud berusaha
untuk memperoleh ilmu pengetahuan. Oleh itu, ‘kesediaan belajar’ boleh
ditakrifkan sebagai keadaan status diri individu yang rela untuk menerima suatu
ilmu pengetahuan dengan berfikiran terbuka daripada persekitarannya. Terdapat
tiga jenis kesediaan belajar iaitu kesediaan kongnitif, kesediaan afektif, dan
kesediaan psikomotor. Kesediaan Kognitif adalah kesediaan belajar untuk
melakukan aktiviti seperti berfikir, menaakul, menganalisis dan menilai.
Keupayaan kesediaan kognitif ini akan bertambah mengikut tahap perkembangan umur
seseorang. Piaget (1952) mengatakan bahawa teori ini boleh diaplikasikan untuk
merancang aktiviti pembelajaran dan objektif. Kesediaan afektif pula merujuk
kepada sikap kesedaran, keinginan, semangat, ketekunan, perasaan dan minat
seseorang untuk melaksanakan suatu aktiviti. Manakala kesediaan psikomotor pula
berkaitan dengan penggunaan keperluan kemahiran dan penyelarasan tulang dan
otot aktiviti fizikal. Kesediaan psikomotor ini harus diambil kira kerana
setiap murid mempunyai potensi dan tindakan fizikal yang berlainan walaupun
berada pada umur yang sama.
Selain itu, terdapat faktor domain
yang mempengaruhi kesediaan belajar iaitu faktor pengalaman dan kematangan.
Faktor pengalaman adalah pengalaman yang asas yang mampu menyediakan individu
mengikuti proses pengajaran dan pembelajaran dengan lebih mudah dan jelas.
Faktor kematangan pula berkaitan dengan proses pertumbuhan yang wujud dalam
setiap diri murid, dan merupakan unsur yang penting dalam prasyarat
pembelajaran berkesan. Faktor ini dibahagikan kepada empat peringkat iaitu
kematangan fizikal, mental, sosial, dan emosi.
1 Kesediaan
Murid Dalam Bilik Darjah
Kesediaan Murid
Belajar Pembelajaran di dalam bilik darjah hanya akan berlaku sekiranya wujud
kesediaan. Kesediaan ini merangkumi tiga bahagian iaitu kesediaan kognitif,
kesediaan afektif dan kesediaan psikomotor.
•
Kesediaan kognitif
Kesediaan kognitif merujuk kepada peringkat
perkembangan mental untuk menerima rangsangan dan memahaminya, menaakul dan
berfikir serta dapat menghubungkaitkan pengalaman yang sedia ada seseorang.
Keupayaan ini akan bertambah mengikut tahap perkembangan umur seseorang.
•
Kesediaan afektif
Kesediaan
afektif merupakan sikap dan minat pelajar terhap sesuatu pelajaran. Apabila
pelajar mempunyai kesediaan afektif yang positif, secara tidak langsung mereka
akan menjadi aktif dan mudah untuk menerima pembelajaran. Secara tidak
langsung, pelajar memperoleh kepuasan dan keseronokan dalam pembelajaran.
Malahan ini menjadi dorongan kepada mereka untuk lebih berjaya.
• Kesediaan
psikomotor
Kesediaan
psikomotor adalah kesediaan fizikal dan psikomotor kasar dan halus pelajar
untuk menjalani latihan yang menggunakan fungsi tubuh badan sebagai penggerak
utama. Penguasaan kesediaan psikomotor bergantung kepada kesediaan kognitif
serta kesediaan afektif pelajar.
Terdapat faktor
yang mempengaruhi kesediaan pelajar iaitu faktor pengalaman dan kematangan.
1 Pengalaman
Pengalaman yang sedia ada dalam diri seseorang
pelajar menjadi faktor utama mempengaruhi kesediaan pelajar untuk menerima
pengajaran yang disampaikan oleh guru. Sesetengah guru menghadapi kesukaran
dalam melaksanakan pengajaran kerana isi pelajaran yang disampaikan itu berada
di luar pengalaman pelajar.
2 Kematangan
i.
Kematangan
fizikal
Kematangan fizikal melibatkan perkembangan
psikomotor. Individu yang normal akan mengalami perkembangan dan mencapai satu
tahap kematangan fizikal yang sama dalam tempoh masa yang seragam. Aspek ini
menjadi rujukan utama kepada guru-guru yang mengendalikan subjek berkaitan
dengan penggunaan tubuh badan.
ii. Kematangan
mental
Kematangan
mental merupakan perkembangan dan persediaan minda manusia untuk menerima
sesuatu pembelajarannya. Kebiasaanya, kanak-kanak berusia enam tahun tidak
boleh memahami apa-apa yang dipelajari oleh murid tahun enam. Hal ini kerana,
kanakkanak enam tahun belum didedahkan dengan konsep-konsep abstrak yang telah
dipelajari oleh murid tahun enam.
iii. Kematangan sosial
Kematangan sosial merupakan keupayaan seseorang
individu itu membentuk hubungan baik dengan individu lain. Individu yang
mempunyai kematangan sosial yang baik akan mempamerkan sikap dan tingkah laku
yang positif apabila berinteraksi dengan individu lain.
iv. Kematangan
emosi
Menurut
Shahbuddin hashim dan Dr. Rohizani Yaakob (2003: 14), kematangan emosi merujuk
kepada kestabilan dalam minat, sikap serta keinginan. Oleh itu, rangsangan yang
selaras dengan minat dan keinginan tentunya akan mempengaruhi kesediaannya
untuk menerima pelajaran.
Motivasi terbahagi kepada motivasi instrinsik dan motivasi extrinsik. Bagi motivasi instrindik ialah bermaksud kecenderungan dalaman untuk menumpukan perhatian kepada minat, membuat latihan kepada keupayaan, mencari dan menjadi pakar di dalam cabaran optimal. Manakala motivasi extrinsik bermaksud terjadi daripada insentif yang diterima daripada persekitaran dan juga bergantung pada implikasi daripada insentif tersebut.
Terdapat beberapa cara untuk mengenal pasti murid yang bermotivasi rendah. Terlebih dahulu, guru boleh menyemak prestasi akademik setiap pelajar bagi menegetahui pelajar yang lemah. Selain itu, guru atau pihak lain perlu meneliti segala kelakuan dan aktiviti yang dilakukan oleh para pelajar secara keseluruhannya di sekolah dan di rumah. Di samping itu, guru boleh memerhati sesiapa yang suka bergantung pada orang lain dan tidak suka menukar pandangan dalam kelas.
Dari segi, pengajaran dan pembelajaran, guru haruslah mencari minat pelajar. Guru harus peka terhadap minat pelajar dan bertanya soalan berdasarkan apa yang pelajar minati. Semua pelajar mempunyai kecerdasan emosi yang berbeza. Guru tidak haruslah bersikap prejudis terhadap pelajar yang mempunyai kecerdasan yang berbeza. Kepentingan memotivasikan murid ialah memberi keyakinan kepada setiap individu tersebut. Motivasi juga dapat membuatkan pelajar fokus terhadap pelajarannya. Memupuk minat para pelajar terhadap sesuatu yang mereka minati. Sbagai contohnya, sekiranya ada motivasi, pelajar akan meminati sesuatu bidang. Seorang ahli fizik yang menceritakan tentang ilmu fizik akan memberikan motivasi kepada pelajar dan hal ini akan menyebabkan pelajar tersebut meminati ahli fizik.
Sebagai
rumusannya, seorang guru itu seharusnya tidak memberikan fokus yang sepenuhnya
kepada aktiviti mengajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran sahaja. Guru
tersebut haruslah mengetahui tentang pengurusan murid dan mengaplikasikannya
kepada setiap murid. Ini kerana murid-murid tersebut memerlukan seorang
penolong yang arif untuk menolong mereka melebarkan sayapnya ke tahap yang
lebih tinggi dalam dunia pendidikan.
Rujukan
yang telah dirujuk:
Abdul
Malek Bilal Sidek (1995) Pengurusan Sumber Pengajaran Dan
Pembelajaran. Kuala Lumpur DarulFikir Z675 A23 1995
Ang
Jit Eng (2007) Pengurusan Disiplin Murid Kuala Lumpur PTS
Professional Publishing LB3012 4 M4 A54
Mizan
Adiliah Ahmad Ibrahim(2001) Pengurusan Perkhidmatan Personalia
Murid Shah Alam Selangor Cerdik PUB LB 10275 M59
No comments:
Post a Comment