Pengurusan bilik darjah merupakan
kebolehan guru untuk mengawal murid-murid bagi memastikan proses pengajaran dan
pembelajaran dapat berjalan dengan lancar. Menurut Guey R. Lefroncis (1999),
pengurusan bilik darjah merujuk kepada “sesuatu konsep yang komprehensif untuk
pelbagai aktiviti guru yang dirancang. Ini bertujuan untuk memudahcarakan
pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah. Hal ini merangkumi tindakan
disiplin, rutin harian, penyusunan tempat duduk dan memperuntukkan masa
pelajaran”.
BILIK DARJAH
Antara isi penting yang saya peroleh
daripada topik ini adalah, faktor-faktor yang mempengaruhi pengurusan bilik
darjah iaitu, faktor fizikal dan faktor kemanusiaan. Menurut Mok Soon Sang
(2011) faktor fizikal merangkumi segala bentuk kemudahan dan peralatan yang
terdapat di sekolah tersebut. Sebagai contohnya, kemudahan dan peralatan
sekolah merujuk kepada bangunan sekolah, kemudahan-kemudahan di kawasannya,
meja dan kerusi, alatan serta perabot di dalam bilik darjah. Mengikut kajian
pakar-pakar penyelidik, suasana fizikal sekolah kondusif adalah faktor yang
penting dalam usaha meningkatkan keberkesanana proses pengajaran dan
pembelajaran di dalam sekolah. Manakala bagi faktor kemanusiaan pula, Mok Soon
Sang (2011) telah mengklasifikasikannya kepada dua kategori iaitu faktor sosial
dan faktor emosi. Faktor sosial merujuk kepada hubungan dan corak interaksi antara
murid dengan murid, khasnya di dalam bilik darjah. Contohnya, murid yang
mempunyai sifat pendiam tidak suka bergaul dengan murid yang lain. Faktor emosi
pula merujuk kepada perasaan murid-murid terhadap pemimpin dan guru mereka.
Sifat-sifat yang ditunjukkan oleh guru di dalam kelas akan mempengaruhi suasana
emosi yang akan menimbulkan jenis-jenis tingkah laku murid. Sebagai contohnya,
guru yang bersifat agresif akan menimbulkan suasana emosi kegelisahan di
kalangan murid.
Pendekatan Pengurusan Bilik Darjah
Seterusnya ialah pendekatan pengurusan
bilik darjah. Terdapat 8 pendekatan yang digunakan dalam pengurusan bilik
darjah iaitu pendekatan intimidation, cookbook, management, sosioemosi,
permisif, pengubahan tingkah laku, pengajaran dan proses kumpulan. Pendekatan
intimidation merupakan pendekatan yang mengawal tingkah laku melalui beberapa
kaedah yang akan menimbulkan perasaan takut dalam diri pelajar. Contohnya,
ancaman, sindiran, paksaan dan sebagainya. Pendekatan autoritarian pula adalah
guru akan menetapkan peraturan dan penguatkuasaaan dilakukan tanpa ada sifat
tolak ansur kepada murid. Bagi pendekatan cookbook management, guru akan
menyenaraikan segala perkara yang boleh dilakukan dan tidak boleh dilakukan
oleh murid-murid. Manakala pendekatan sosioemosi pula adalah suatu kaedah untuk
mewujudkan suasana bilik darjah yang positif melalui pembentukan hubungan
antara interpersonal yang baik. Bagi pendekatan permisif, pendekatan ini
memberikan kebebasan yang sepenuhnya kepada murid semasa proses pembelajaran.
Hal ini bertujuan untuk memperkembangkan lagi potensi setiap murid tersebut.
Guru pula hanyalah sebagai konsultan sahaja.
Seterusnya adalah pendekatan pengubahan tingkah laku. Guru mengucapkan kata-kata pujian dan ganjaran kepada murid. Hal ini bertujuan untuk menggalakkan tingkah laku yang diingini dan mengurangkan tingkah laku yang tidak diingini. Pendekatan pengubahan tingkahlaku pula adalah kaedah dimana guru akan memberikan kata-kata pujian dan ganjaran kepada murid supaya mampu menggalakkan penularan tingkah laku yang diingini, dan sebaliknya dapat mengurangkan tingkah laku yang tidak diingini. Pendekatan yang seterusnya adalah pendekatan pengajaran. Apabila guru mewujudkan suatu proses pengajaran yang berasaskan aspek keperluan dan minat pelajar, hal ini mampu memotivasikan murid-murid untuk memberikan tumpuan yang sepenuhnya terhadap pembelajaran, dan dalam masa yang sama dapat mengurangkan masalah salah laku. Pendekatan yang terakhir ialah pendekatan proses kumpulan. Kumpulan murid yang terdapat di dalam bilik darjah merupakan satu sistem sosial. Oleh yang demikian, guru harus bijak memainkan peranan dalam mewujudkan serta mengekalkan satu sistem sosial yang efektif dan produktif di dalam bilik darjah.
Seterusnya adalah pendekatan pengubahan tingkah laku. Guru mengucapkan kata-kata pujian dan ganjaran kepada murid. Hal ini bertujuan untuk menggalakkan tingkah laku yang diingini dan mengurangkan tingkah laku yang tidak diingini. Pendekatan pengubahan tingkahlaku pula adalah kaedah dimana guru akan memberikan kata-kata pujian dan ganjaran kepada murid supaya mampu menggalakkan penularan tingkah laku yang diingini, dan sebaliknya dapat mengurangkan tingkah laku yang tidak diingini. Pendekatan yang seterusnya adalah pendekatan pengajaran. Apabila guru mewujudkan suatu proses pengajaran yang berasaskan aspek keperluan dan minat pelajar, hal ini mampu memotivasikan murid-murid untuk memberikan tumpuan yang sepenuhnya terhadap pembelajaran, dan dalam masa yang sama dapat mengurangkan masalah salah laku. Pendekatan yang terakhir ialah pendekatan proses kumpulan. Kumpulan murid yang terdapat di dalam bilik darjah merupakan satu sistem sosial. Oleh yang demikian, guru harus bijak memainkan peranan dalam mewujudkan serta mengekalkan satu sistem sosial yang efektif dan produktif di dalam bilik darjah.
Di samping itu, sumber pembelajaran
juga merupakan aspek penting dalam pengurusan bilik darjah. Guru-guru haruslah
mengetahui cara-cara bagi menguruskan sumber pembelajaran. Semua sumber
pembelajaran mestilah disusun mengikut mata pelajaran yang tersendiri dan
diletakkan di suatu tempat yang sesuai serata mudah didapati. Contohnya, ruang
Matematik yang telah dilengkapi dengan alat-alat mengira mestilah diletakkan
pada tempat yang telah dikhususkan. Guru juga harus menjelaskan secara
terperinci kepada murid-murid tentang cara-cara mengedar, mengutip dan
menyimpan sumber pembelajaran agar mereka dapat menggunakannya dengan mudah dan
efektif.
Sebagai
rumusannya, setiap guru haruslah mengetahui maksud pengurusan bilik darjah
secara mendalam dan cara untuk menguruskannya. Hal ini dapat membina sebuah
organisasi yang baik di dalam bilik darjah. Guru juga haruslah bijak dalam
memikirkan pelbagai cara untuk mengatasi masalah disiplin yang sering berlaku
di dalam bilik darjah. Oleh yang demikian, sangat penting bagi guru-guru untuk
mengambil tahu serba sedikit mengenai latar belakang dan minat murid-murid agar
prosesp pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan dengan berkesan.
Rujukan
yang telah dirujuk:
Abdul
Malek Bilal Sidek (1995) Pengurusan Sumber Pengajaran Dan
Pembelajaran. Kuala Lumpur DarulFikir Z675 A23 1995
Abd
Rahim Abd Rashid (1999) Profesionalisme Motivasi Penngurusan Bilik
Darjah Kuala Lumpur Utusan Publications LB3013 A23
(1994)
Pengurusan Bilik Darjah Kuala Lumpur Dewan Bahasa Dan Pustaka
LB3013 C46
Mok
Soon Sang (2009) Pengurusan Bilik Darjah Dan Tingkah LakuPuchong
Selangor Penerbitan Multimedia LB3013 M65
No comments:
Post a Comment