PENGURUSAN SUMBER
●▪Pengurusan sumber memainkan
peranan yang amat penting dalam mencapai tujuan ataupun matlamat.
Pengurusan sumber yang cekap dan berkesan akan menghasikan
individu yang berkualiti, produktif dan seterusnya meminimumkan masalah yang
berkaitan dengan sumber masalah ini termasuklah ketidakhadiran, ketidakpuasan
kerja, pusing ganti pekerja dan sebagainya.
OIeh itu pengurusan sumber memainkan peranan penting dalam
memastikan pengurusan sumber organisasi berjalan lancar dan berdaya saing untuk
mencapai matlamat tersebut. Pengurus dan juga setiap pekerja perlu memahami apa
yang dimaksudkan dengan pengurusan sumber.
Pengurusan Sumber bermaksud satu proses membuat keputusan
bagi menjamin bekalan sumber yang berterusan melalui usaha pemeliharaan dan
pemuliharaan.
Dessler (1997), telah mentakrifkan konsep ini sebagai
suatu bentuk hubungan pengurusan sumber manusia dengan matlamat dan objektif
organisasi yang strategik. Konsep ini lebih memberikan tumpuan terhadap kaedah
atau cara sesebuah organisasi mengurus dan mentadbir sumber manusia.
JENIS-JENIS SUMBER YANG
DIFOKUSKAN
Pusat Sumber Pertama:
Perpustakaan
Makmal komputer
Makmal sains
➢▪Pusat sumber sekolah
merupakan satu pusat yang memuatkan koleksi maklumat dan suber – sumber ilmu
dahulu dan kini untuk digunakan oleh pelajar.
➢
Pusat sumber juga merupakan
satu tempat untuk mengakses maklumat bersepadu yang mengandungi pelbagai sumber
pendidikan dalam bentuk bahan bercetak, bukan bercetak dan digital.
➢
Pusat sumber perlu diurus
secara sistematik agar dapat menarik minat pelajar dan bertujuan untuk memupuk
tabiat membaca dan pembelajaran sepanjang hayat selaras dengan aspirasi
Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Pusat Sumber Kedua:
Makmal Sains
Definisi : Makmal Sains adalah salah satu bilik mata
pelajaran khas yang dibina untu pengajaran pembelajaran amali sains.
-Dibina dengan tujuan untuk melakukan aktiviti dan
eksperimen sains di bawah keadaan yang terkawal.
-Melalui aktiviti penyiasatan dan penemuan secara amali
dalam makmal sains, pelajar dapat mengamalkan ilmu dan kemahiran sains dengan
lebih berkesan.
Kepentingan
Makmal Sains
♥ Memastikan p&p
mata pelajaran sains lebih efektif kerana sesuatu konsep itu akan lebih mudah
difahami dengan ‘membuat’ bukan setakat mendengar.
♥ Mengembangkan
kemahiran saintifik yang meliputi kemahiran proses sains serta kemahiran
manipulatif.
♥ Membolehkan
eksperimen dijalankan dengan selamat dan berkesan, dengan menyediakan tempat
yang sesuai.
♥ Memperkembangkan
lagi semangat ingin tahu dan minat terhadap sains dan membentuk serta
mengamalkan sikap saintifik dan nilai murni.
♥ Memberikan ruang
yang lebih kondusif dan sesuai bagi pengajaran dan pembelajaran Sains pada
setiap peringkat sekolah persekolahan.
ASPEK
UTAMA DALAM PENGURUSAN MAKMAL SAINS
♥ Keceriaan makmal
sains.
♥ Penggunaan dan
penyimpanan peralatan dan bahan.
♥ Keselamatan makmal
sains.
TINDAKAN
GURU SAINS SEMASA KEMALANGAN BERLAKU DALAM MAKMAL SAINS
♥ Mengenalpasti jenis
kemalangan yang berlaku.
♥ Jika di luar
kemampuan diri dalam menyelamat mangsa, eloklah meminta orang lain yang
berpengalaman.
♥ Jika kecederaan
teruk, minta ketua darjah laporkan kepada pihak pentadbir sekolah.
♥ Bagi kemalangan
besar, hubungi ambulans dan bantuan doktor perubatan dengan segera.
♥ Memberitahu ibu bapa
pelajar yang berkenaan.
♥ Guru harus merekod
dan melaporkannya kepada pihak pentadbir sekolah.
Pusat Sumber Ketiga:
Makmal Komputer
1.
Makmal komputer merupakan salah sebuah tempat di mana di
dalamnya mempunyai beberapa buah kompueter untuk kegunaan pelajar.
2.
Makmal komputer juga disediakan untuk pelajar-pelajar zaman
sekarang ini mengenal tentang peralatan computer serta kegunaannya. Di
dalam makmal komputer tersebut pula terdapat rangkaian lain untuk
pelajar-pelajar melayari internet untuk mencari bahan-bahan pembelajaran.
Peraturan Makmal Komputer
-
Pengguna tidak dibenarkan masuk ke dalam makmal komputer tanpa izin atau semasa
ketiadaan guru.
- Kemaskan makmal komputer sebelum keluar. Atur semula
kerusi supaya tersusun rapi dan kemas.
- Laporkan sebarang kerosakan dengan segera kepada guru
yang bertugas di makmal komputer.
- Pastikan alat pemadam api ada dan berfungsi.
- Pengguna dikehendaki sentiasa menjaga kebersihan makmal
komputer.
KEMAHIRAN AKSES SUMBER PEMBELAJARAN
Pembelajaran berasaskan sumber banyak bergantung kepada keupyaan pelajar untk mendapatkan maklumat dengan tepat. Oleh yang demikian para pelajar perlulah memiliki kemahiran dalam mengakses sumber pembelajaran. Terdapat kemahiran yang digariskan untuk memastikan matlamat pembelajaran berasaskan sumber itu tercapai.
KEPENTINGAN BAHAN PEMBELAJARAN MURID
👼Membolehkan murid menghubungkaitkan di antara benda konkrit dengan fakta-fakta abstrak.
👼Membantu murid meneguhkan ingatan.
👼Memboelhkan murid menjalankan kajian melalui kaedah inkuiri penemuan dengan menggunakan alat bantu mengajar.
👼Membantu murid menyelesaikan masalah secara sendiri dengan menggunakan alat bantu mengajar.
No comments:
Post a Comment