KONSEP BILIK DARJAH
Pada dasarnya, sebuah
bilik darjah secara fizikalnya dilengkapi dengan kerusi, meja palajar, meja
guru, papan hitam, alat bantu mengajar dan dua puluh hingga tiga puluh pelajar
dalam satu-satu kelas.
JENIS BILIK DARJAH
◆
Bilik darjah Tradisi.
◆
Bilik Darjah Mata Pelajaran pendidikan khas.
◆
Bilik darjah terbuka.
PENYUSUNAN BILIK DARJAH
❤Penyusunan bilik darjah
amat penting dalam situasi pembelajaran pelajar, keadaan in dapat menggalakkan
atau menghalang sesuatu pembelajaran.
❤Sharifah Alwiah Alsagof
(1986:44),
persekitaran fizikal
bilik darjah yang baik akan dapat meningkatkan
kuasa serta sumber pengajaran
guru.
❤Kementerian Pendidikan
Malaysia (1981:16),
Kemasnya organisasi
benda-benda fizikal di dalam bilik darjah seperti kerusi, meja, almari dan lain-lain tidak menjamin yang
pembelajaran boleh berlaku melainkan jika guru menguruskan murid-murid selaras
dengan matlamat yang dituju.
❤Atan Long (1986:109)
menyatakan bahawa pengurusan bilik darjah hendaklah berdasarkan fungsi dan
matlamat yang hendak dicapai melalui penggunaan bilik darjah. Dalam hal ini,
penyusunan bilik darjah dapat melibatkan beberapa tujuan supaya tercapai
objektif yang hendak ditentukan. Antara yang ditekankan seperti masa, tenaga,
alat pengajaran yang dapat digunakan dengan baik, kemudahan digunakan secara
berkesan dan susunan menggalakkan untuk pembelajaran.
⇒ PENYUSUNAN BILIK DARJAH
💜TEMPAT DUDUK PELAJAR
Kedudukan pelajar tidak
boleh diubah suai bagi menggelakkan berlakunya kekeliruan sewaktu belajar.
💜MEJA GURU
Meja guru biasanya
terletak dibahagian hadapan kelas, guru harus berada di sekitar meja pelajar
bagi pembantu dalam proses pembelajaran.
💜KERUSI DAN MEJA PELAJAR
Sharifah Alwiah Alsagoff
(1986:45) tiada satu cara penyusunan kerusi meja pelajar yang terbaik, ia
bergantung kepada umur dan keperluan pelajar. Antara bentuk susunan kerusi dan
meja dalam sesebuah bilik darjah seperti:
❖
Kedudukannya tidak menyebabkan ada pelajar yang membelakangkan
papan hitam, ini kerana penerangan guru secara kelas akan menyebabkan pelajar
terpaksa berpusing dan akan menyebabkan merasa terganggu.
Penyusunannya
perlu berkait rapat dengan strategi dan pendekatan pengajaran pembelajaran (KPM
1989:9), ini kerana dalam KBSR pengajaran secara berkumpulan dan individu lebih
diutamakan. Namun demikian, pengajaran cara kelas masih juga boleh dijalankan mengikut situasi tetentu.
❖
Kedudukan kerusi meja KBSR dan KBSM perlu melibatkan beberapa
ruang pembelajaran. Keadaan ini termasuk ruang bacaan dan sebaginya.
PENGURUSAN BILIK DARJAH
PENGENALAN
Jere Brophy dalam rencananya yang
bertajuk ‘Educating Teachers About Managing Classroom’ and student dalam
International Journal of Research and studies (1998) telah menghuraikannya
seperti berikut:
Classroom management
refers to actions taken to create and maintain a leaving environmental
conducive to attainment of the goals of instruction, (arranging the physical
environment of the classroom, establishing rules and procedures, maintaining
attention to lessons and engagement in academic activities.
Rutin Bilik Darjah
Pengurusan bilik darjah
yang baik akan mewujudkan bilik darjah yang efektif dan berkesan.
Tujuan Rutin Bilik Darjah
⇁Menjimatkan masa dan
tenaga
⇁Menimbulkan rasa
tanggungjawab, perasaan seronok dan bekerjasama di kalangan pelajar.
KEGIATAN RUTIN BILIK
DARJAH
Dalam menjalankan rutin
di bilik darjah, terdapat beberapa perkara yang perlu diambil perhatian oleh
guru iaitu:
➢
Membuat pemeriksaan tentang keadaan fizikal bilik darjah.
➢
Rutin bilik darjah perlu dilakukan pada waktu yang telah
ditetapkan.
FAEDAH RUTIN BILIK DARJAH
Perlaksanaan rutin
didalam bilik darjah mendatangkan beberapa faedah iaitu:
● Proses pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan dengan
teratur.
● Pengurusan rutin yang teratur akan menjimatkan masa guru dan
pelajar.
● Rutin akan menyemai nilai-nilai murni di kalangan pelajar.
●
Pengurusan rutin bilik darjah yang sempurna dan cekap akan
menimbulkan rasa selamat kepada pelajar.
●
Pelajar dapat kemahiran kepimpinan serta dapat mengamalkan
prinsip demokrasi khasnya sewaktu membuat pemilihan untuk mendapatkan ketua.
●
Peraturan yang sedia ada dalam bilik darjah dapat membantu
mengawal disiplin didalam bilik darjah.
PENYIMPANAN REKOD
Satu cara merekod,
mengelas dan mentafsirkan data seseorang pelajar. Segala maklumat yang
diperoleh membolehkan guru membuat penilaian terhadap objektif pengajarannya
sama ada berjaya atau gagal.
Syarat-syarat Rekod
✓
Rekod mesti digunakan.
✓
Rekod mesti boleh diperoleh dengan mudah.
✓
Rekod mesti lengkap.
✓
Rekod mesti menyatakan perkara yang benar.
✧
Semua bahan pelajaran yang diperlukan dalam bilik darjah mesti
disediakan, disusun dengan betul dan mudah didapati.
✧
Guru boleh mendapatkan bantuan daripada pelajarnya.
✧
Memilih rutin yang paling sesuai.
✧
Merancang sesuatu rutin itu dengan sempurna dan bersistem.
KEGIATAN RUTIN BILIK DARJAH
Dalam menjalankan rutin
di bilik darjah, terdapat beberapa perkara yang perlu diambil perhatian oleh
guru iaitu:
👉Membuat pemeriksaan
tentang keadaan fizikal bilik darjah.
👉Rutin bilik darjah perlu
dilakukan pada waktu yang telah ditetapkan.
👉Semua bahan pelajaran
yang diperlukan dalam bilik darjah mesti disediakan, disusun dengan betul dan
mudah didapati.
👉Guru boleh mendapatkan
bantuan daripada pelajarnya.
👉Memilih rutin yang paling
sesuai.
👉Merancang sesuatu rutin
itu dengan sempurna dan bersistem.
KLASIFIKASI SUMBER PEMBELAJARAN
Dikelaskan kepada empat jenis iaitu :
1. Sumber asas.
2. Sumber bukan elektronik.
3. Sumber elektronik.
4. Sumber yang bercorak pengalaman.
KRITERIA MEMILIH SUMBER
😄Tujuan
😄Kesesuaian
😄Kemudahan Memperoleh
😄Kepentingan Sumber Pembelajaran
FAEDAH RUTIN BILIK DARJAH
Alat bantu mengajar
mempunyai lima tujuan iaitu:
1. Memberi rangsangan
2. Menjelaskan penerangan
3. Menjimatkan masa
4. Mempelbagaikan
kegiatan
5. Menyeronokkan pelajar
INTERAKSI DALAM BILIK
DARJAH
KONSEP INTERAKSI
💧Satu proses saling
bertindak yang berlaku di antara
sekurang-kurangnya dua pihak.
💧Istilah dua pihak
bermaksud sama ada ia merupakan orang perseorangan ataupun sekumpulan manusia.
KONSEP BILIK DARJAH
Tempoh proses pengajaran
dan pembelajaran berlaku.
JENIS INTERAKSI BERCORAK LISAN
1. Interaksi sehala atau
tradisional.
2. Interaksi dua hala
antara guru dan murid.
3. Interaksi dua hala
antara murid dan murid.
4. Interaksi pelbagai
hala antara guru dengan murid dan murid dengan murid.
5. Interaksi komputer.
JENIS INTERAKSI BERCORAK LISAN
💗Interaksi sehala atau
interaksi tradisional
💗Interaksi bilik darjah
menjadi sehala kerana guru yang mengawal segala aktiviti P&P yang berlaku
di dalam kelas.
Ciri-ciri:
💨Corak interaksi bilik
darjah ditentukan oleh guru kelas
💨Tiada interaksi yang
berlaku antara murid dengan murid
💨Murid tidak terlibat
dalam P&P secara aktif
💨Interaksi dua hala antara
murid dan guru
💨Guru menggunakan
pendekatan yang berlainan seperti perbincangan dan kaedah induktif. Interaksi
yang berlaku di dalam bilik darjah bertukar menjadi interaksi dua hala.
Ciri-ciri:
💙Aktiviti bercorak aktif
💙Perhubungan guru dan pelajar menjadi semakin rapat
💙Menggalakkan pelajar untuk melibatkan diri
dalam proses P&P dengan menyoal dan meminta pendapat.
💙Interaksi dua hala antara murid dengan murid
💙Guru menggunakan pendekatan kumpulan, kertas
kerja, kaedah bermain, lakonan, sumbangsara sebagai aktiviti dalam P&P.
Ciri-ciri:
💛Aktiviti pembelajaran
aktif dan dinamik.
💛Perhubungan antara murid
dengan murid dapat dieratkan.
💛Interaksi antara guru dan
murid dihadkan mengikut arahan guru sahaja.
💛Pembelajaran
koperatif dan koloboratif menjadi tumpuan guru.
Interaksi pelbagai hala antara guru dengan
murid dan murid dengan murid
Guru menggunakan kaedah
dan teknik pengajaran seperti simulasi, main peranan, pendekatan kumpulan,
perbincangan, ujikaji dan kaedah penyelesaian masalah.
Ciri-ciri:
💓Komunikasi berkesan
berlaku
💓Penyertaan aktif murid
dalam P&P
💓Suasana yang kondusif
untuk mengendalikan P&P
PEMBENTUKAN INTERAKSI DALAM BILIK DARJAH
Faktor yang mempengaruhi
pembentukan interaksi dalam kelas :
Susunan bilik darjah:
-Merujuk kepada kedudukan meja dan kerusi.
Tiga jenis susunan meja
dan kerusi:
-Susunan Tradisi.
-Susunan Horse Shoe.
- Susunan Madular.
Keadaan emosi bilik darjah
-Suara guru yang jelas
-Sikap guru yang positif
Kawalan yang sempurna dan menggunakan gaya
kepimpinan yang sesuai:
😍Gaya Autokratik –
Interaksi sehala (tidak sesuai)
😍Gaya Demokratik –
Interaksi dua hala (paling sesuai)
😍Gaya Laissez Faire
–Kebebasan penuh diberikan kepada pelajar (tidak sesuai)
S uasana bilik darjah yang kondusif penting bagi mewujudkan proses P&P yang berkesan:
Terbahagi kepada 3:
●
Suasana fizikal
●
Suasana sosial
●
Suasana emosi
SUSUNAN FIZIKAL BILIK DARJAH
■
Melibatkan unsur fizikal bilik darjah.
■
Menggalak atau menghalang P&P.
■
Guru berperanan menentukan suasana fizikal.
■
Perancangan dan penyusunan ini melibatkan:
-Mengorganisasi
-Merancang
-Penggunaan ABM, APD,
kerusi, meja, papan tulis dan sebagainya.
SUASANA SOSIAL BILIK DARJAH
◆
Guru mengkaji melalui pemerhatian biasa dan teknik sosiometri.
◆
Sosiometri :
-Teknik untuk mencari dan
menunjukkan perhubungan individu dengan
pelajar
- Ujian Sosiometri Moreno
- Kegunaan
Bagi menentukan seseorang
pelajar itu ahli sesuatu kumpulan atau penerimaan pada kumpulan lain.
- Kelemahan
~Perhubungan yang
dinyatakan pelajar adalah hubungan yang dianggap pelajar itu sendiri.
~Perhubungan yang mungkin
tidak dibalas
~Hubungan sehala
SUASANA EMOSI BILIK DARJAH
Lebih penting daripada
suasana fizikal dan sosial
Gabungan daripada
berbagai-bagai perkara:
❖
Suara
#Jelas, terang, semula jadi, tidak tegang dan
bercorak perbualan.
#Mewujudkan suasana
tenang.
#Galak wujud interaksi
pelajar semasa P & P
Ciri suara yang
menimbulkan kesan emosi:
- Kelicinan pertuturan
- Gaya
- Nada
❖
Kelucuan
* Mengurangkan suasana
emosi yang tegang.
* Mempereratkan hubungan
yang sedia ada.
* Memudahkan
pembelajaran.
* Memulihkan suasana
muram
❖
Penggunaan pujian
Pujian yang biasa adalah
pujian lisan.
Cara memberi pujian :
- Memuji secara
perseorangan atau kumpulan.
- Memuji kerja,
sikap,jawapan dan sebagainya
- Memuji di khalayak
ramai- bergantung pada situasi.
❖
Sikap dan ekspektasi bilik darjah
❖
Kemesraan
Kepimpinan dan kaedah mengajar
👌Suasana P&P yang
demokratik menggalakkan pelajar bekerjasama.
👌Akan lebih mementingkan
tugasan, menunjukkan inisiatif & bertoleransi.
Guru mempengaruhi pelajar
secara tidak langsung:
-Terima perasaan pelajar
tanpa menakutkannya.
- Memuji pelajar.
- Galak mereka guna dan terima idea pelajar lain.
Guru mempengaruhi pelajar
secara langsung:
-Semalu marah
-Memberi arahan
-Terlalu kritikal
KESIMPULAN
Secara kesimpulannya,
strategi pengurusan bilik darjah adalah berkait rapat dengan tiga aspek penting
seperti unsur fizikal, interaksi dan iklim bilik darjah. Selain itu juga,
peranan daripada guru adalah penting
bagi memastikan proses pengajaran dan pembelajaran berjalan seiring
dengan matlamat dan isi pembelajaran yang ingin disampaikan
No comments:
Post a Comment