Pengertian Sosiologi
Tujuan utama sosiologi ialah untuk mengetahui struktur asas
masyarakat manusia, mengenal pasti tekanan-tekanan utama yang melemahkan mereka
dan mempelajari syarat-syarat yang membentuk kehidupan sosial mereka.
Perspektif Sosiologi
Tumpuan perspektif sosiologi adalah pada tingkah laku, masyarakat,
memahami corak interaksi dan proses kelompok.
Terbahagi kepada dua:
Mikro : Berkait rapat dengan Teori Interaksionisme Simbolik (kajian
temu bual)
Makro : Berkait rapat dengan Teori Fungsionalisme & Teori
Konflik (soalan kaji selidik / questionnaire)
Definisi Sosiologi
Sosiologi dapat didefinisikan sebagai kajian saintifik mengenai
interaksi sosial dan organisasi (Vander Zanden 1996). Manakala menurut Jary
& Jary (1995), sosiologi merupakan kajian sainstifik mengenai masyarakat
dari pelbagai perspektif seperti fungsi masyarakat, berbentuk organisasi dan
lain-lain.
💹Dipelopori oleh Auguste Comte (1798-1857)
💹Teori ini mengkaji fungsi perlakuan sosial atau institusi dalam
kegiatan-kegiatan yang menyumbang kepada penerusan masyarakat.
💹Brinkerhoff & White (1989) telah merumuskan tiga andaian utama
ahli-ahli fungsionalisme iaitu stabiliti, harmoni dan evolusi.
Teori Konflik
📃Dipelopori oleh Karl Marx (1818-1883)
📃Teori ini menganalisis konflik-konflik yang berlaku dalam
masyarakat.
📃Mengkritik golongan kapitalisme yang memiliki kuasa untuk mencipta
peraturan khususnya untuk melindungi kepentingan diri.
📃Menimbulkan persoalan sama ada struktur-struktur masyarakat seperti
ekonomi, pendidikan, politik sosial dan agama membawa kesejahteraan kepada
manusia atau sebaliknya.
Teori Interaksionisme Simbolik
✅Dipelopori oleh George Herbert Mead (1863-1931)
✅Teori ini mengkaji bagaimana individu menginterpretasi dan
bertindak menurut kemahuan masing-masing dalam masyarakat.
✅Interaksi sosial amat penting dalam menghubungkan manusia dengan
dunia luar.
✅Asas penting teori Interaksionisme Simbolik :
· Mengkaji
makna simbolik
· Mengkaji
makna yang tersirat secara subjektif.
Teori Fungsionisme Dalam Pendidikan
💣Mengikut teori ini, tugas utama pendidikan ialah untuk
mensosialisasikan kanak-kanak dengan norma, nilai-nilai dan peraturan yang
terdapat dalam sesebuah masyarakat.
💣Menurut Durkheim (1961), nilai moral merupakan asas peraturan
sosial & masyarakat yang disemai dalam kanak-kanak melalui sistem
pendidikan.
💣Teori ini menekankan kepada struktur dan fungsi organisasi.
💣Contoh:
Dalam sesebuah sekolah kita dapat melihat bagaimana struktur
sekolah dibentuk & bagaimana setiap ahli dalam sekolah berfungsi untuk
memastikan sekolah mencapai visi & matlamat yang telah ditetapkan.
Teori Konflik Dalam Pendidikan
💪Max Weber (1964-1920) telah mengaibaikan teori konflik dengan
pendidikan. Beliau menegaskan bahawa funsi utama sekolah ialah untuk mendidik
pelajar tentang status budaya.
💪Hubungan antara kuasa dan kepentingan akan menimbulkan konflik
antara individu dan kumpulan, ia akan mempengaruhi sistem pendidikan dalam
masyarakat tersebut.
💪Konflik sering berlaku dalam sekolah di antara ahli-ahlinya.
💪Contoh:
Guru diarah melakukan kerja-kerja pentadbiran pada masa yang sama
mereka perlu menjalankan tugas mengajar.
Teori Interaksionisme Simbolik Dalam Pendidikan
Teori interaksi simbolik adalah teori yang bersifat mikro.
Perspektif teori ini mengkritik teori fungsionalisme dan konflik kerana
terlalu bergantung kepada pendapat bahawa manusia keseluruhannya dibentuk oleh
sistem sosial. Bagi teori interaksionisme, manusia tidak pasif dan menekankan
bahawa interaksi sosiallah yang menbentuk realiti.
Asas-asas Sosiologi Pendidikan dalam Pengurusan dan Pembelajaran Bilik Darjah
Asas-asas Sosiologi Pendidikan dalam Pengurusan dan Pembelajaran Bilik Darjah
PERSPEKTIF SOSIOLOGI
- Pendidikan
dilihat sebagai satu proses sosialisasi, iaitu bagaimana ahli masyarakat,
terutama generasi muda, diajar dan diasuh secara formal atau tidak formal
untuk menerima pengetahuan, kemahiran, norma dan nilai sosial, kedudukan
dan peranan masing –masing dalam konteks sesuatu masyarakat itu.
- Pendidikan
juga dilihat sebagai proses ‘pemilihan’ (selection) yang menentukan
kedudukan atau status seseorang dalam susun lapis sosio-ekonomi masyarakat
itu: lebih tinggi pendidikan seseorang lebih tinggi statusnya dalam
masyarakat.
PERSPEKTIF ANTROPOLIGI
- Pendidikan
sebagai proses pembudayaan (enculturation) di mana ahli sesuatu masyarakat
mempelajari dan menerima kepercayaan, nilai-nilai, norma, cara bertindak
yang dianggap sesuai dalam masyarakat itu.
- Seseorang
yang berbudaya ialah seseorang yang menghayati dan mengamalkan nilai dan
tingkah laku yang ‘baik’ dalam masyarakat itu.
- Dari
perspektif ini, proses dan hasil pendidikan oleh sesebuah masyarakat yang
percaya dan memberi tumpuan kepada pendidikan sains dan teknologi adalah
berbeza dengan masyarakat yang mementingkan pendidikan agama dan
tatasusila.
PERSPEKTIF EKONOMI
- Pendidikan
sebagai satu ‘pelaburan’ (investment), atau sebagai satu ‘consumption’.
- Pelaburan
dalam pendidikan bererti membelanjakan wang, masa dan tenaga untuk
mendapat pendidikan dan latihan. Ilmu dan kecekapan yang diperoleh
dijangka akan membawa pulangan menguntungkan pada masa hadapan, melalui
pekerjaan yang lebih baik, produktiviti dan pendapatan yang lebih tinggi.
- Pendidikan
sebagai ‘consumption’ pula menganggap proses dan hasil mencari ilmu
pengetahuan itu hanyalah untuk kepuasan rasa ingin tahu atau riadah saja.
PERSPEKTIF SAINS POLITIK
- Pendidikan
sebagai proses bagaimana sesebuah negara itu mendidik dan membina warga
negaranya supaya mempunyai sikap dan nilai patriotisme, mengetahui tentang
hak dan tanggungjawab mereka sebagai warganegara.
- Kita
boleh melihat pendidikan di negara Jepun berjaya melahirkan rakyatnya yang
bangga dengan negara Jepun, begitu juga Amerika Syarikat, Indonesia,
Britain dan Singapura.
RUMUSAN
✔Sosiologi melibatkan manusia oleh itu skop kajian adalah sangat
meluas.
✔Pendidikan pula dikelilingi dengan unsur kemanusiaan dan pendidik
harus tahu peranan mereka dalam dunia sosial.
✔Masyarakat sangat berkait rapat dengan sosiologi. Oleh itu,
pendidikan & sosiologi adalah suatu perkara yang sangat berkait rapat
antara satu sama lain.
Rujukan yang telah dirujuk:
Abdul Malek Bilal Sidek (1995) Pengurusan
Sumber Pengajaran Dan Pembelajaran. Kuala Lumpur DarulFikir Z675 A23
1995
No comments:
Post a Comment