Budaya sekolah merujuk kepada sejumlah nilai,
budaya, praktis-praktis keselamatan dan struktur oganisasi di sekolah yang
mempengaruhi dan memberi kesan kepada proses pembentukan tingkah laku dan
keselamatan pelajar di sekolah.
Budaya sekolah lebih merujuk kepada cara dan gaya
dan staf bekerja dalam satu kumpulan.
↳ BUDAYA HORMAT-MENGHORMATI
Definisi: menghargai dan memuliakan seseorang dengan
memberi layanan yang sopan.
Ciri-ciri:
- Mewujudkan suasana harmoni
- Meningkatkan nilai moral murid
- Guru dan murid
saling menyayangi
Peranan:
1. Ibu bapa mendidikan anak-anak sejak masih kecil. Apabila perasaan kasih sayang dan bertegas sudah menjadi sama rata, maka tidak akan wujud sebarang kekangan. Anak-anak akan sentiasa mengawal tingkah laku dan peradaban mereka. Malah, mereka pasti akan melakukan yang terbaik demi membahagiakan diri sendiri dan ibu bapa yang tercinta. ' Di mana ada kemahuan di situ ada jalan'. Perpeganglah kepada peribahasa tersebut, nescaya kesudahan yang baik akan menjadi milik kita.
2. Guru menunjukkan teladan yang baik. ‘Role Model’ bagi seseorang guru
dapat diperlihatkan melalui prestasi cemerlang guru berkenaan. Abdul Rahim
(2005) menyatakan bahawa seseorang guru
yang cemerlang adalah guru yang mencapai tahap tinggi dalam penglibatan dalam
perancangan, dasar aktiviti pendidikan, pengalaman mengajar, pengekalan prestasi
tinggi dalam pengajaran mata pelajaran, kepimpinan di peringkat sekolah,
masyarakat dan negara. Di
samping itu juga, tahap personaliti yang baik atas pembentukan nilai-nilai
keperibadian yang tinggi. Oleh kerana itu, insan guru ini akan menjadi contoh (role
model) kepada orang lain, khususnya pelajar dan pekerja lain di
sekolah.
3. Murid sentiasa menghormati mereka yang lebih tua. Sebagai orang muda, mereka perlulah sentiasa mendengar
nasihat dan tunjuk ajar yang diberikan oleh orang yang lebih tua kerana
berdasarkan pengalaman terdahulu yang mereka telah lalui. Sekiranya seseorang
itu ingin dihormati ketika waktu tuanya kelak, ia perlulah menghormati kepada
orang-orang yang lebih tua daripadanya.
1. Aktiviti
kokurikulum yang dianjurkan di sekolah akan menggalakkan murid-murid
mengamalkan sifat bekerja dalam berkumpulan dan secara tidak langsung memupuk semangat
bekerjasama antara satu sama lain.
2. Melalui
proses pembelajaran dan pengajaran seperti mata pelajaran pendidikan moral dan
pendidikan Islam agar menyemai sifat penyayang di budaya sekolah.
3. Mewujudkan
Program 3S iaitu Senyum, Sapa dan Salam. Objektif program 3S adalah untuk
mewujudkan hubungan mesra antara warga sekolah. Program tersevut dapat
meningkatan kesedaran warga di sekolah tentang pentingnya budi bahasa dalam
kehidupan kita.
1. Program
NILAM (Nadi Ilmu Amalan Membaca)
·
Menjadikan murid banyak membaca, bukan
sahaja pembacaan yang berorientasikan peperiksaan.
·
Menggalakkan sekolah terus menjana idea
kreatif dan inovatif bagi menyemai tabiat membaca ini.
2. Bahan
bacaan di perpustakaan
·
Suasana perpustakaan
yang kondusif dan hening mampu memberikan ketenangan kepada pengunjungnya untuk
menelaah dan membongkarkan pelbagai rahsia tersembunyi daripada bahan yang
dibaca. Di perpustakaan, kita boleh memperoleh pelbagai ilmu pengetahuan
seperti keagamaan, falsafah, kemanusiaan serta ilmu pengetahuan berkaitan sains
dan teknologi. Pada hari ini ilmu pengetahuan sangat berguna dalam hidup kita
umpama tulang belakang yang berfungsi menampung tubuh badan kita untuk meneruskan
kehidupan.
3. Bulan
Bacaan Kebangsaan
·
Bulan Ogos
telah diisytiharkan oleh kerajaan sebagai Bulan Membaca Kebangsaan untuk
menepati tuntutan matlamat ke arah mewujudkan masyarakat Malaysia yang maju dan
kaya maklumat. Perpustakaan Negara Malaysia sebagai institusi yang terlibat
secara langsung dengan usaha menggalakkan pembacaan dan juga selaku Urusetia
Gerakan Membaca telah melancarkan Bulan Membaca Kebangsaan yang pertama pada 31
Julai 1995.
4. Sudut
bacaan di kelas
·
Sudut bacaan memerlukan keadaan yang
senyap supaya murid-murid dapat menumpukan perhatian tanpa gangguan. Oleh itu,
sudut yang senyap ini perlu dijauhkan daripada sudut yang bising Maka,
murid-murid dapat mengisi masa lapang dengan aktiviti bermanfaat iaitu membaca
buku.
1) Budaya belajar
dipandang sebagai system pengetahuan menyiratkan.
2) Budaya belajar
berfungsi sebagai “pola bagi kehidupan manusia” yang menjadikan pola tersebut
berfungsi sebagai blueprint atau pedoman hidup yang dianut secara bersama
sebagai sebuah pedoman.
3) Budaya belajar
digunakan juga untuk memahami dan menginterprestasikan lingkungan dan
pengalaman.
4) Budaya belajar juga
dipandang sebagai proses adaptasi manusia dengan lingkungannya baik berupa
lingkungan fisik maupun lingkungan sosial.
↣ CIRI-CIRI:
1. Belajar
secara individu
·
Murid belajar secara kendiri melalui penggunaan
bahan pembelajaran dan memilih aktiviti pembelajaran sendiri serta menilai dan
memantau kemajuan mereka sendiri. Dengan ini murid mempunyai autonomi dan
bertanggungjawab dan berdikari ke atas pembelajaran mereka.
2. Belajar
secara berkumpulan
·
Hal ini dikatakan kerana apabila belajar
dalam kumpulan, idea dan pemikiran dapat dikongsi bersama. Contohnya, apabila
sekumpulan murid sedang membuat kerja sekolah, setiap orang dalam kumpulan itu
pasti akan mempunyai pendapat atau jawapan yang berlainan. Itulah sebab
perkongsian pendapat dilakukan, supaya mereka dapat memilih jawapan yang paling
sesuai. Dengan itu, murid-murid tidak perlu mengambil masa yang lama untuk
menjawab satu soalan.
3. Interaksi
dua hala
·
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
bercorak aktif boleh dijalankan. Perhubungan guru dengan murid juga dapat
dipereratkan. Penglibatan murid digalakkan. Pendekatan dan strategi pengajaran
adalah pendekatan perbincangan, kaedah menyoal, kaedah sokratik dan kaedah
individu.
↳BUDAYA PONTENG KELAS
Ponteng adalah
istilah yang digunakan bagi merujuk kepada apa jua kegagalan menghadiri kelas
di sekolah secara
sengaja tanpa alasan yang munasabah. Istilah tersebut digunakan bagi kes ketidakhadiran
yang berpunca daripada keinginan pelajar itu sendiri, dan bukannya kes-kes yang
"dimaafkan" seperti sakit, kemalangan dan sebagainya.
1. Suasana
persekitaran sekolah yang berubah akibat proses urbanisasi, seperti pembinaan
arked permainan video, kafe siber atau pusat membeli-belah berhampiran sekolah.
2. Pengaruh media elektronik.
3. Kurangnya kasih sayang dan pemantuan ibu bapa.
4. Pengaruh rakan sebaya.
5. Persekitraran sekolah yang kurang kondusif serta diberikan tekanan, umpamanya guru yang terlalu garang.
↳BUDAYA GEJALA KES BULI
Buli adalah perbuatan tingkah laku
agresif yang berulang bertujuan untuk menyakiti individu lain, dari segi
fizikal, mental atau emosi. Ciri-ciri buli:
1.
Niat bermusuhan
2.
Ketidakseimbangan kuasa dan
3.
Berulang dalam tempoh masa tertentu.
Buli boleh dikelaskan kepada empat jenis:
Buli fizikal, buli lisan dan buli berkaitan hubungan adalah
paling lazaim di sekolah rendah dan pembulian siber adalah lebih biasa di
sekolah menengah daripada di sekolah rendah.
1.
Buli fizikal
Ini adalah apa-apa buli yang
melibatkan memukul, menendang, mencuri, menyembunyikan atau merosakkan
harta-benda orang lain, atau memaksa mangsa buli melakukan perkara-perkara yang
tidak diingini. Mangsa mungkin akan diseksa, dan dipukul oleh rakan sekelas
mereka. Buli fizikal hendakalah dihentikan dengan segara kerana kadang-kadang
ia berakhir dalam keadaan tragis sepeeti kecederaan parah atau kematian.
2.
Buli Lisan (Percakapan)
Ini adalah apa-apa buli yang
dilakukan dengan percakapan seperti mengusik atau menghina, menyebarkan khabar angin
(fitnah), mengancam, dan mengejek orang lain. Ini adalah jenis buli yang paling
biasa berlaku.
3.
Buli berkaitan hubungan
Ini adalah apa-apa buli yang
dilakukan dengan niat untuk membuat seseorang berasa terpinggir atau ditolak
seperti dengan keengganan untuk bercakap dengan seseorang; atau menggalakkan
orang lain untuk membuli dalam beberapa cara. Buli berkaitan hubungan adalah
perkara biasa di kalangan belia, terutamanya kepada kanak-kanak perempuan.
Tidak seperti buli fizikal yang jelas, buli berkaiatan hubungan tidak berlaku
terang-terangan dan boleh terus berlaku untuk jangka masa yang lama tanpa
diketahui.
4. Cyber buli
Buli siber ialah buli melalui
penggunaan teknologi seperti emel, mesej segera, laman rangkaian social
(seperti Facebook), dan telefon bimbit untuk menganggu, mengugat, memalukan
atau manyasarkan orang lain. Ia boleh mengakibatkan kesalahan undang-undang dan
hukuman penjara jika ia memenuhi definisi gangguan siber atau seber-hendap.
Faktor buli:
1. Murid
berkaitan mempunyai perasaan ingin berseronok.
2. Pengaruh
rakan sebaya.
3. Media
massa.
4. Kurang
perhatian dan kasih sayang dari ibu bapa.
5. Didikan
agama yang tidak kukuh.
↳PENGURUSAN MERENTAS BUDAYA
❤Institusi sekolah merupakan entiti utama dalam eseluruhan sistem sosial masyarkat.
❤Pendidikan sebagai satu saluran untuk mencapaikan ciri-ciri masyarakat dan kebudayaan ke dalam minda generasi muda.
❤Bersesuaian dengan falsafah pendidikan kebangsaan.
❤Guru main peranan semasa proses pengajaran dan pembelajaran.
❤Kemajmukan dalam masyarakat perlu ditanam dalam diri setiap individu sejak dari kecil demi mengekalkan keharmonian dan saking menghormati antara kaum.
Rujukan yang telah dirujuk:
Abdul Malek Bilal Sidek (1995) Pengurusan Sumber Pengajaran Dan Pembelajaran. Kuala Lumpur DarulFikir Z675 A23 1995
↳PENGURUSAN MERENTAS BUDAYA
❤Institusi sekolah merupakan entiti utama dalam eseluruhan sistem sosial masyarkat.
❤Pendidikan sebagai satu saluran untuk mencapaikan ciri-ciri masyarakat dan kebudayaan ke dalam minda generasi muda.
❤Bersesuaian dengan falsafah pendidikan kebangsaan.
❤Guru main peranan semasa proses pengajaran dan pembelajaran.
❤Kemajmukan dalam masyarakat perlu ditanam dalam diri setiap individu sejak dari kecil demi mengekalkan keharmonian dan saking menghormati antara kaum.
Rujukan yang telah dirujuk:
Abdul Malek Bilal Sidek (1995) Pengurusan Sumber Pengajaran Dan Pembelajaran. Kuala Lumpur DarulFikir Z675 A23 1995
No comments:
Post a Comment