KONSEP:
1. Bimbingan
– proses membantu individu membuat keputusan yang akan memberi kesan kepada
kehidupan mereka.
2. Penasihatan
– proses manasihati individu atau kumpulan, kehendak kepada kebaikan kepada orang
yang memberi nasihat.
3.Mentoring
– proses memberi bimbingan, sokongan dan bantuan secara professional dalam
menghadapi krisis hidup dan pembangunan diri individu.
Proses ini melibatkan:
1. Mentor
TEORI:
1. Teori
psikoanalitik
· ➦Sigmund Freud dan Josef Breuner
· ➦Individu normal menikmati hidup dengan
kasih sayang dan bekerja.
· ➦ Persepsi sedar, pra-sedar, tidak sedar.
2. Teori
psikologi individu
·
Alfred Adler
·
Manusia bermasalah kerana mempunyai
andaian yang salah, matlamat yang sikap dan rasa rendah diri.
STRATEGI DAN TEKNIK
Definisi Strategi:
Satu kaedah yang digunakan untuk membantu murid.
Definisi Teknik:
Teknik bermaksud strategi interversi khusus yang
diguanakan semasa sesi kaunselin atau penasihatan untuk tujuan tertentu.
Sesi penasihatan guru di sekolah:
1. Teknik
berasaskan pendekatan afektif (perasaan)
- Kerusi kosong dan teknik raptai.
2. Teknik
berasaskan pendekatan behavioural
- Latihan bertenang. Melalui maklum balas
biologi, hypnosis, meditasi, program pengurusan kendiri, latihan autogenic,
mengajar kawalan badan dan fungsi imaginasi melalui sasaran kendiri.
3. Teknik
berasaskan pendekatan kognitif
- Mempertikai, membahas, memcabar
mengajar dan menjelaskan.
CARA PENASIHATAN GURU DI SEKOLAH
· → Berfokus kepada permasalahan murid
· → Menyelesaikan psikologi dan keadaan
murid
· → Membantu murid membuat keputusan
· →Memberi nasihat dalam bentuk arahan dan
rangsangan
· → Mengikuti perkembangan murid
KESAN SEKIRANYA PENASIHATAN TIDAK DIJALANKA
😢Kemerosotan disiplin murid
😢Kemerosotan disiplin murid
Hal
ini kerana tidak ada sebarang tindakan atau teguran yang akan dilakukan ke atas
mereka. Menurut Abd, Rahman (2006), golongan remaja menyesuaikan dirinya dengan
faktor-faktor persekitaran. Persekitaran social dan budaya yang mencorakkan
perkembangan tingkah laku.
😢Tiada sokongan moral kepada murid
Sebagai
satu polisi umum, program ini dianggap sebagai satu bentuk campur tangan
positif terhadap golongan remaja bertujuan untuk mengurangkan risiko dan
mengelak tingkah laku ayau perlakuan.
😢Sekolah dianggap tidak lengkap (tidak kondusif urus hal pelajar, salah laku)
Perkhidmatan
Bimbingan dan Kaunseling mempengaruhi secara positif kepada faktor-faktor yang
berkaitan dengan perkembangan pendidikan seperti tingkah laku di dalam kelas,
sikap terhadap sekolah, kedatangan ke sekolah dan pembuatan keputusan.
😢Kemerosotan akademik pelajar (memerlukan pakar rujuk)
Segala
masalah akademik tidak dapat dirungkaikan dengan cara yang betul seterusnya
memberi kesan kepada prestasi akademik dan bukan akademik. Pelajar juga tidak
dapat berkongsi masalah mereka disebabkan tidak ada pihak yang boleh membantu.
Masalah juga tidak dapat diselesaikan dngan cara dan tindakan yang betul dan
seterusnys mengurangkan prestasi pelajar dalam pelbagai aspek.
PROSES BIMBINGAN DAN KAUNSELING
CIRI-CIRI DALAM PROSES KAUNSELING
💝Temubual merupakan perhubungan individu.
💝Kaunselor dipertanggungjawabkan untuk menolong individu yang memerlukan bantuan.
💝Orang yang ditemubual itu menghadapi masalah yang tidak dapat diselesaikan sendiri.
💝Kesejahteraan dan kepentingan orang yang ditemubual merupakan pusat perhatian.
💝Kedua-dua individu yang terlibat dalam temubual itu berkehendakkan membincangkan penyelesaian terhadap masalah dan kesulitan yang dihadapi oleh orang yang ditemubual.
ASAS KOMUNIKASI DALAM KAUNSELING
👉Lisan
👉Bukan Lisan
FASA DALAM KAUNSELING
🔖Permulaan dan kemasukan (membina hubungan)
🔖Peringkat penjelasan (penerokaan)
🔖Mengenalpasti punca masalah
🔖Mencari alternatif (pemiihan strategi dan mengambil tindakan)
🔖Rumusan (penamatan)
Rujukan yang telah dirujuk:
Abdul
Malek Bilal Sidek (1995) Pengurusan Sumber Pengajaran Dan
Pembelajaran. Kuala Lumpur DarulFikir Z675 A23 1995
No comments:
Post a Comment