Tuesday, April 16, 2019

TOPIK 10 PENGRUSAN PENASIHATAN MURID


KONSEP:
1. Bimbingan – proses membantu individu membuat keputusan yang akan memberi kesan kepada kehidupan mereka.
2. Penasihatan – proses manasihati individu atau kumpulan, kehendak kepada kebaikan kepada orang yang memberi nasihat.
3.Mentoring – proses memberi bimbingan, sokongan dan bantuan secara professional dalam menghadapi krisis hidup dan pembangunan diri individu.
Proses ini melibatkan:
1.      Mentor
2.      Mentee




TEORI:
1. Teori psikoanalitik
·        ➦Sigmund Freud dan Josef Breuner
·        Individu normal menikmati hidup dengan kasih sayang dan bekerja.
·        ➦ Persepsi sedar, pra-sedar, tidak sedar.

      2. Teori psikologi individu
·         Alfred Adler
·         Manusia bermasalah kerana mempunyai andaian yang salah, matlamat yang sikap dan rasa rendah diri.

STRATEGI DAN TEKNIK

Definisi Strategi:
Satu kaedah yang digunakan untuk membantu murid.

Definisi Teknik:
Teknik bermaksud strategi interversi khusus yang diguanakan semasa sesi kaunselin atau penasihatan untuk tujuan tertentu.

Sesi penasihatan guru di sekolah:
1. Teknik berasaskan pendekatan afektif (perasaan)
       - Kerusi kosong dan teknik raptai.
2. Teknik berasaskan pendekatan behavioural
       - Latihan bertenang. Melalui maklum balas biologi, hypnosis, meditasi, program pengurusan  kendiri, latihan autogenic, mengajar kawalan badan dan fungsi imaginasi melalui sasaran kendiri.
3. Teknik berasaskan pendekatan kognitif
       - Mempertikai, membahas, memcabar mengajar dan menjelaskan.

CARA PENASIHATAN GURU DI SEKOLAH
·        → Berfokus kepada permasalahan murid
·        → Menyelesaikan psikologi dan keadaan murid
·        → Membantu murid membuat keputusan
·         →Memberi nasihat dalam bentuk arahan dan rangsangan
·        → Mengikuti perkembangan murid


     KESAN SEKIRANYA PENASIHATAN TIDAK DIJALANKA
😢Kemerosotan disiplin murid
Hal ini kerana tidak ada sebarang tindakan atau teguran yang akan dilakukan ke atas mereka. Menurut Abd, Rahman (2006), golongan remaja menyesuaikan dirinya dengan faktor-faktor persekitaran. Persekitaran social dan budaya yang mencorakkan perkembangan tingkah laku.

       
 😢Tiada sokongan moral kepada murid
Sebagai satu polisi umum, program ini dianggap sebagai satu bentuk campur tangan positif terhadap golongan remaja bertujuan untuk mengurangkan risiko dan mengelak tingkah laku ayau perlakuan.

 😢Sekolah dianggap tidak lengkap (tidak kondusif urus hal pelajar, salah laku)
Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling mempengaruhi secara positif kepada faktor-faktor yang berkaitan dengan perkembangan pendidikan seperti tingkah laku di dalam kelas, sikap terhadap sekolah, kedatangan ke sekolah dan pembuatan keputusan.

😢Kemerosotan akademik pelajar (memerlukan pakar rujuk)
Segala masalah akademik tidak dapat dirungkaikan dengan cara yang betul seterusnya memberi kesan kepada prestasi akademik dan bukan akademik. Pelajar juga tidak dapat berkongsi masalah mereka disebabkan tidak ada pihak yang boleh membantu. Masalah juga tidak dapat diselesaikan dngan cara dan tindakan yang betul dan seterusnys mengurangkan prestasi pelajar dalam pelbagai aspek.











































PROSES BIMBINGAN DAN KAUNSELING

CIRI-CIRI DALAM PROSES KAUNSELING
💝Temubual merupakan perhubungan individu. 
💝Kaunselor dipertanggungjawabkan untuk menolong individu yang memerlukan bantuan. 
💝Orang yang ditemubual itu menghadapi masalah yang tidak dapat diselesaikan sendiri. 
💝Kesejahteraan dan kepentingan orang yang ditemubual merupakan pusat perhatian. 
💝Kedua-dua individu yang terlibat dalam temubual itu berkehendakkan membincangkan penyelesaian terhadap masalah dan kesulitan yang dihadapi oleh orang yang ditemubual. 

 ASAS KOMUNIKASI DALAM KAUNSELING
👉Lisan
👉Bukan Lisan



 FASA DALAM KAUNSELING
🔖Permulaan dan kemasukan (membina hubungan)
🔖Peringkat penjelasan (penerokaan)
🔖Mengenalpasti punca masalah
🔖Mencari alternatif (pemiihan strategi dan mengambil tindakan) 
🔖Rumusan (penamatan) 

Rujukan yang telah dirujuk:


Abdul Malek Bilal Sidek (1995) Pengurusan Sumber Pengajaran Dan Pembelajaran. Kuala Lumpur DarulFikir Z675 A23 1995

No comments:

Post a Comment