Pengurusan murid pelbagai upaya
merupakan satu langkah yang diambil untuk membantu murid-murid yang mengalami
masalah dalam pembelajaran. Secara amnya, pengurusan murid pelbagai upaya ini
lebih terarah kepada program pendidikan khas yang dijalankan ke atas
peajar-pelajar yang mempunyai masalah pembelajaran sama ada secara fizikal atau
mental. Pendidikan khas itu sendiri merujuk kepada program yang dibentuk untuk
memenuhi keperluan pendidikan murid-murid yang berkeperluan khas. Pendidikan
khas juga merujuk kepada satu pendekatan, rancangan pendidikan, strategi,
kaedah dan teknik untuk mengajar murid-murid istimewa kerana mereka tidak
berupaya untuk mencapai target yang sepatutnya daripada program sekolah aliran
perdana.
Kajian mengenai pengurusan murid pelbagai upaya ini memfokuskan kepada empat topik perbincangan iaitu pemulihan, pengayaan, pelbagai kecerdasan dan berkeperluan khas. Program pemulihan dan pengayaan diwujudkan atas arahan Kementerian Pelajaran Malaysia bertujuan untuk memastikan murid-murid yang menghadapi masalah dalam pembelajaran mampu untuk belajar sekiranya guru-guru menggunakan kaedah pembelajaran yang sewajarnya. Manakala pelbagai kecerdasan ialah teori yang diperkenalkan oleh seorang tokoh barat iaitu Howard Gardner. Teori ini membincangkan tentang pelbagai keupayaan yang dimiliki oleh murid yang mempunyai kecerdasan dan kepintaran luar biasa. Aspek keempat yang diberi tumpuan dalam kajian ini ialah bekeperluan khas. Melalui topik ini, pelbagai masalah pembelajaran dibincangkan seperti masalah disleksia, hiperaktif, sindrom down, autisme dan kerencatan mental. Selain itu, aspek murid pintar cerdas juga turut diberi penekanan dalam kajian ini.
Kajian mengenai pengurusan murid pelbagai upaya ini memfokuskan kepada empat topik perbincangan iaitu pemulihan, pengayaan, pelbagai kecerdasan dan berkeperluan khas. Program pemulihan dan pengayaan diwujudkan atas arahan Kementerian Pelajaran Malaysia bertujuan untuk memastikan murid-murid yang menghadapi masalah dalam pembelajaran mampu untuk belajar sekiranya guru-guru menggunakan kaedah pembelajaran yang sewajarnya. Manakala pelbagai kecerdasan ialah teori yang diperkenalkan oleh seorang tokoh barat iaitu Howard Gardner. Teori ini membincangkan tentang pelbagai keupayaan yang dimiliki oleh murid yang mempunyai kecerdasan dan kepintaran luar biasa. Aspek keempat yang diberi tumpuan dalam kajian ini ialah bekeperluan khas. Melalui topik ini, pelbagai masalah pembelajaran dibincangkan seperti masalah disleksia, hiperaktif, sindrom down, autisme dan kerencatan mental. Selain itu, aspek murid pintar cerdas juga turut diberi penekanan dalam kajian ini.
PENGURUSAN MURID UNTUK PEMULIHAN DAN PENGAYAAN
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2005), perkataan
“pulih” bermaksud kembali seperti biasa atau kembali dalam keadaan semula.
Manakala “pemulihan” pula bermaksud perbuatan memulihkan dan pengembalian
kepada keadaan semula. Dalam konteks pelajar pelbagai upaya, pemulihan merujuk
kepada kanak-kanak yang menghadapi masalah dalam pembelajaran. Pembelajaran
pemulihan kebiasaannya dikaitkan dengan usaha untuk memperbaiki sesuatu
kekurangan atau memperbetulkan sesuatu. Selain itu, menurut Ab. Rahman, et. al.
1997 dalam buku Pengantar Pendidikan Khas karya Mohd Zuri Ghani dan Aznan Che
Ahmad (2011), pemulihan merupakan lanngkah-langkah khas yang diusahakan untuk
membantu murid-murid yang menghadapi masalahpembelajaran dalam menguasai
kemahiran 3M. Mereka ini kemudiannya diberikan program pemulihan sebaik sahaja
masalah tersebut dapat dikesan.
Program Pemulihan merupakan langkah-langkah khusus
yang dijalankan bertujuan untuk membantu murid-murid yang menghadapi masalah
pembelajaran tertentu dalam kemahiran asas 3M iaitu membaca, menulis dan
mengira. Golongan pelbagai upaya ini perlu dipulihkan sebaik sahaja masalah
yang dihadapi itu dapat dikesan oleh guru mata pelajaran atau guru bilik darjah
dengan langkah-langkah yang sewajarnya.
Menurut Kementerian Pelajaran Malaysia pula, program
pemulihan ini dispesifikasikn kepada Program Pemulihan Khas yang dibina untuk
membantu murid-murid yang menghadapi masalah khusus dalam pembelajaran, iaitu
untuk membantu mereka meguasai kemahiran asas 3M. Menurut Jabatan Pendidikan
Khas Kementerian Pelajaran Malaysia, 2008 yang diolah oleh Mohd Zuri Ghani dan
Aznan Che Ahmad dalam bukunya yang bertajuk Pengantar Pendidikan Khas (2011),
murid pemulihan khas didefinisikan sebagai murid yang menghadapi kesukaran
dalam penguasaan kemahiran 3M disebabkan oleh faktor persekitaran dan bukan
kognitif.
Secara kesimpulannya, pemulihan merupakan satu
aktiviti pengajaran dan pembelajaran alternatif yang diguakan untuk membantu
murid yang menghadapi masalah di dalam kelas. Pelaksanaan program pemulihan ini
bermatlamat untuk menghakis jurang perbezaan terutamanya pencapaian murid dalam
sesuatu aktiviti. Sekiranya matlamat ini dapat dicapai, golongan pelbagai upaya
ini tidak merasa diri mereka disisihkan dan mereka dapat belajar bersama-sama
dalam suasana pembelajaran yang lebih baik dalam kelas.
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2005), perkataan
“gaya” pula membawa maksud sikap dan cara berkelakuan yag menjadi ciri
seseorang. Manakala “pengayaan” pula bermaksud perihal (usaha, proses,
pencorakan) menggayakan, misalnya menggayakan atau meluaskan kosa kata.
Pengayaan ialah aktiviti-aktiviti tambahan kepada aktiviti asas pembelajaran
yang dijalankan sama ada di dalam waktu sekolah atau di luar kawasan sekolah.
Aktiviti pengayaan disediakan untuk semua murid di dalam kelas, sama ada di
peringkat sekolah rendah atau menengah dan sama ada kumpulan cerdas atau
sederhana cerdas. Dalam kajian terhadap pengurusan murid pebagai upaya ini,
pengayaan merujuk kepada aktiviti-aktiviti yang dilakukan oleh pelajar yang
bermasalah pembelajaran untuk menambahkan pengetahuan dan memperluaskan
pengalaman mereka.
Sesuai dengan keperluan pendidikan kini yang tidak
lagi berpusat kepada guru, program pengayaan memberi peluang kepada murid
menjalankan aktiviti secara aktif. Keadaan ini bersesuaian dengan kehendak
program pengayaan yang menyediakan aktiviti bercorak belajar sendiri tanpa
memerlukan banyak pimpinan dan tunjuk ajar daripada guru. Hal ini bermakna,
program pengayaan bukan sahaja dapat memenuhi keperluan setiap individu dari
segi memperluaskan pengetahuan dan pengalaman, malah turut merangsang
pemikiran murid.
Pengayaan boleh dibahagikan kepada dua iaitu pengayaan
mendatar dan pengayaan menegak. Pengayaan mendatar merupakan aktiviti pengayaan
berdasarkan kepada tahap pencapaian murid. Murid-murid dalam kumpulan akan
diberi aktiviti pengayaan yang lebih mudah dan kurang mencabar daripada
aktiviti yang diberi kepada kumpulan sederhana dan cerdas. Manakala pengayaan
menegak merupakan aktiviti pengayaan berdasarkan minat dan bakat murid dalam
kumpulan cerdas sahaja. Aktiviti ini akan dirancang dan dilaksanakan dalam bentuk
yang lebih kompleks, mencabar dan dalam peringkat yang lebih tinggi daripada
taraf pencapaian murid darjah biasa.
Dalam melaksanakan program pengayaan ini, beberapa
prinsip perlu diberi perhatian. Antaranya ialah memberi penekanan kepada
aktiviti yang bersifat kreatif dan eksperimental, membuat kerja sendiri dan
hasilan kerja, menggunakan daya usaha sendiri, memberi peluang untuk
mengembangkan sifat kepimpinan sosial, menggunakan kaedah dan organisasi yang
mudah diubah serta melibatkan pembacaan yang luas. Selain itu, bahan bantu
belajar yang sering digunakan untuk aktiviti pengayaan ialah kad-kad bacaan
tambahan, lembaran kerja, permainan dan rekreasi, dan alat-alat teknologi yang lain.
Bahan-bahan ini haruslah mengendungi penerangan dan penjelasan yang jelas
supaya mudah difahami oleh murid.
TEORI KECERDASAN
PELBAGAI OLEH HOWARD GARDNER:
1. Logikal
Matematik
2. Visual
Ruang
3. Linguistik
4. Kinestetik
5. Muzik
6. Interpersonal
7. Intrapersonal
8. Naturalis
9. Spiritual
Pendidikan Khas
Merupakan pendidikan yang
disediakan kepada kanak-kanak dengan keperluan khas. Mereka termasuk dalam
golongan yang menghadapi masalah penglihatan, pendengaran, serta mempunyai
masalah dalam pembelajaran. Antara objektif pendidikan khas ini adalah untuk
menyediakan peluang dan kemudahan pendidikan khas untuk murid-murid yang
berkeperluan khas. Di samping itu, ia juga mampu memberi peluang untuk mereka
mengambangkan bakat dan potensimurid dengan keperluan khas.
Bukan itu sahaja, program
pemulihan merupakan salah satu langkah-langkah khusus bertujuan membantu murid
yang menghadapi masalah pembelajaran tertentu terutamanya dalam kemahiran asas
3M. Pemulihan merupakan satu aktiviti pengajaran dan pembelajaran alernatif
yang digunakan untuk membantu murid yang bermasalah dalam kelas. Program ini
dilaksanakan dengan matlamat untuk merapatkan jurang perbezaan pencapaian murid
samada dalam bidang kokurikulum mahupun akademik. Pengurusan murid pelbagai
upaya yang berkeperluan khas merujuk kepada pelajar yang mempunyai masalah
pembelajaran, cacat bahasa (percakapan), mengalami gangguan emosi, autisma,
kecacatan mental, anggota, trauma, cacat penglihatan, pendengaran, dan
lain-lain yang berpunca dari kesihatan serta termasuklah pelajar yang memiliki
pelbagai upaya (pintar cerdas). Menurut
Sterberg dan Zhang (1995), menjelaskan kanak-kanak yang berkerluan khas
mempunyai kemahiran mereka yang tersendiri.
Golongan pelajar-pelajar ini lebih gemar menjalankan aktiviti
pembelajaran yang lebih ke arah bersifat santai misalnya seperti aktiviti
melukis, menyanyi dan sebagainya.
KATEGORI
MURID BERKEPERLUAN KHAS DI MALAYSIA DI BAWAH JABATAN KEBAJIKAN MASYARAKAT BAGI
MENDAPATKAN KAD OKU
1. Kurang upaya pendengaran
2. Kurang uoaya penglihatan dan fizikal
3. Cerebral palsi
4. Masalah pembelajaran
5. Dan lain lain yang berkaitan
Menurut Akta Pendidikan
1996, merupakan Kanak-kanak Down Syndrom, Kanak-kanak Autistik Ringan,
Kanak-kanak kurang keupayaan mental, Kanak-kanak bermasalah emosi, Kanak-kanak
bermasalah kesihatan, dan Kanak-kanak kecelaruan bahasa dan pertuturan.
Seorang guru perlu menjadi
pengajar yang terbaik buat pelajarnya misalnya guru perlu mendidik pelajarnya dengan
ikhlas. Guru perlu menggunakan cara pendekatan
pembelajaran yang tersendiri dalam menarik pelajarnya untuk belajar. Guru yang mengajar pelajar yang mengalami
salah pembelajaran, mereka lebih banyak menggunakan pendekatan pembelajaran
berasaskan bahan-bahan yang berwarna yang mempunyai gambar.
Secara rumusnya, para murid
yang mempunyai pelbagai upaya dalam pembelajaran mereka perlulah diajar pada
kelajuan yang sesuai. Standard prestasi
yang realistik dan memberi peluang yang sesuai mengikut bakat mereka untuk
mencapai potensi secara positif. Kepimpinan sekolah sepatutnya memainkan
peranan yang lebih penting daripada hanya menjalankan fungsi pentadbiran dan
penyelenggaraan untuk memastikan murid sederhana turut mencapai prestasi yang
baik dalam akademik dan kokurikulum.
No comments:
Post a Comment