Tuesday, April 16, 2019

TOPIK 13 SEKOLAH DAN PERSEKITARAN




Sekolah mestilah mengamalkan sikap tiga dimensi dimana sekolah akan bertoleransi dengan ibu bapa serta masyarakat (Seng, T. W. ,2005). Selain itu, mereka mestilah mencapai objektif yang sama. Contohnya, apabila sekolah ingin mencapai sesuatu objektif maka ibu bapa dan masyarakat harus berganding bahu merealisasikan objekif tersebut. Selain itu, sekolah mestilah ada hubungan yang mantap dan akrab dengan ibu bapa dan masyarakat. Contohnya, sekolah mengadakan program bersama ibu bapa dan masyarakat. Apabila program ini dijalankan ia akan menghasilkan hubungan yang akrab dan mantap disamping dapat mengeratkan silaturahim antara satu sama lain. Akhir sekali,gabungan antara ibu bapa dan masyarakat serta sekolah dapat menghasilkan satu hubungan yang positif dimasa akan datang.

HUBUNGAN SEKOLAH DENGAN MASYARAKAT
Hubungan sekolah dan masyarakat merupakan suatu bentuk jaringan yang kompleks. Interaksi sekolah berlaku secara tiga dimensi interaksi dalam sekolah dan tiga dimensi interaksi luar sekolah.

FAKTOR LUARAN DAN DALAMAN
👉Di sekolah, 3 aspek yang secara langsung terlibat dalam jalinan interaksi ialah pihak pentadbir, guru, murid.
👉3 dimensi interaksi dengan pihak luar melibatkan sekolah,ibu bapa,dan komuniti dalam masyarakat.
👉Terdapat hubungan antara faktor-faktor dalaman sekolah.Misalnya faktor-faktor seperti kelas sosial, etnik, dan gender mempengaruhi corak pembelajaran dan sahsiah murid di sekolah.
👉Bagi interaksi dalaman sekolah, situasi pengajaran dan pembelajaran ditentukan oleh kepimpinan yang berkesan. Kepimpinan yang berkesan mampu mencapai matlamat masyarakat terutama dari segi pencapaian akademik dan sahsiah.
👉Pengetua harus mempunyai interaksi yang positif dengan guru-guru dan begitulah sebaliknya.

HUBUNGAN ANTARA SEKOLAH DENGAN PIHAK LUAR SEKOLAH
Terdapat bentuk-bentuk hubungan interaksi antara pihak sekoah dengan pihak-pihak luar sekolah terutamanya ibu bapa,penjaga,komuniti-komuniti dalam masyarakat.
-Pengetua adalah individu yang secara idealnya perlu merintis pembinaan perhubungan yang baik dengan luar sekolah,dan dibantu oleh guru-guru lain di sekolah. Misalnya,interaksi yang baik dalam PIBG dapat membantu menjayakan program-program sekolah.
-Pengetua boleh melibatkan komuniti-komuniti sekitar dalam menjayakan aktiviti-aktivitinya.

HUBUNGAN SEKOLAH DAN IBU BAPA (PIBG)

Ibu bapa hendaklah menjadi role model kepada anak. Salah satu peranan yang boleh dimainakan oleh PIBG adalah sebagai orang tengah antara guru dan ibu bapa. Tindakan PIBG membela nasib guru (bersemangat dan selesa ketika bertugas). Hubungan  yang mesra ini mampu melenyapkan prasangka antara ibu bapa dengan guru. Perbincangan boleh diadakan dari semasa ke semasa dengan pihak sekolah demi mengatasi sebarang kelemahan dan masalah yang dihadapi.

PESEKITARAN FIZIKAL
✔Suasana dan reka bentuk fizikal
✔Sumber dan reka bentuk fizikal
✔Pencahayaan
✔Ruang atau sudut bentuk fizikal
✔Pengudaraan
✔Perabot
✔Kebersihan

SEKOLAH DAN PERSEKITARAN
PERSEKITARAN PSIKOSOSIAL
💯Suasana selesa dan mesra.
💯Suasana yang merangsang pembelajaran.
💯Menggalakkan pembelajaran koperatif.
💯Bebas daripada ancaman dan bahaya fizikal.
💯Memberi peluang yang sama kepada semua murid.


CIRI-CIRI IKLIM KELAS YANG KONDUSIF
😄Hubungan saling menghormati antara guru dengan para pelajarnya.
😄Keseukarelaan pelajar-pelajar menerima aspirasi dan peraturan kelas yang diaturkan oleh pentadbiran sekolah.
😄Perasaan kekitaan yang timbul di antara para pelajar dan guru-guru sebagai sebuah keluarga yang mesra dan bahagia.

CABARAN YANG DIHADAPI
💥Masalah buku teks, prasarana tidak lengkap, pembayaran yuran dan pembelian.
💥Buku kerja tambahan yang dianggap membebankan ibu bapa.
💥Sikap ibu bapa yang menyerahkan tugas mendidik anak-anak sepenuhnya kepada guru.
💥Apabila anak mereka terlibat dengan gejala sosial, ibu bapa begitu mudah menuding jari ke arah guru-guru dan pihak sekolah.
💥Ibu bapa yang cepat melatah dan mengambil tindakan guaman apabila pihak sekolah mengambil tindakan disiplin terhadap anak-anak mereka.

PERANAN SEKOLAH TERHADAP MASYARAKAT
🚍Sekolah melibatkan proses sosialisasi di mana kanak-kanak belajar tentang perlakuan masyarakatnya dan menjadikan perlakuan ini sebahagian daripada tingkah laku mereka.
🚍Pendidikan dianggap sebagai satu proses membentuk manusia yang sanggup berfikir secara kreatif dan kristis. Latihan pula dilihat sebagai memberi kemahiran teknikal dan psikomotor.
🚍Persekolahan yang berorganisasi memainkan peranan dalam mengekalkan corak kehidupan dan budaya dianggap sesuai dalam norma masyarakat.

ISU-ISU PENDIDIKAN SEMASA
Impak globalisasi terhadap sektor pendidikan adalah seperti berikut:
·       Penggunaan Bahasa Inggeris sebagai bahasa ilmu dan bahasa antarabangsa
·  Pendidikan di negara ini terbuka kepada dunia luar di mana universiti-universiti asing dibenarkan untuk menubuhkan cawangan mereka di sini.
·   Peluang untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat tinggi akan meningkat apabila banyak kolej swasta dan universiti telah ditubuhkan.
·    Penekanan dalam penilaian dan penggunaan teknologi komunikasi maklumat (TMK) dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
·       Internet sebagai sumber maklumat dan komunikasi.
·       Peranan guru-guru di dalam kelas lebih kepada pemudah cara.
·       Guru perlu celik ICT dalam menjalankan kerja-kerja pentadbiran.
·       Pelajar-pelajar kita mampu bersaing dalam pasaran buruh global.
·       Persaingan yang adil di kalangan institusi pengajian tinggi.
·    Pembelajaran sepanjang hayat boleh dicapai dengan peluang pembelajaran yang disediakan.
·  Perkongsian pengetahuan terutamanya penemuan baru hasil kajian yang dilakukan di seluruh dunia.
·  Membolehkan pencapaian matlamat pendemokrasian pendidikan apabila setiap orang diberi peluang pendidikan.

Globalisasi merujuk kepada proses yang membolehkan pasaran kewangan dan pelaburan untuk beroperasi di peringkat antarabangsa, sebahagian besarnya adalah hasil daripada pembatalan kawal selia dan peningkatan komunikasi secara berkesan (Collin kamus, 2013). Menurut Financial Time Lexicon (2013), globalisasi menerangkan proses di mana ekonomi serantau dan negara, masyarakat dan budaya telah menjadi bersepadu melalui rangkaian perdagangan global, komunikasi, imigresen dan pengangkutan.

Globalisasi juga menyediakan platform untuk semua orang tanpa mengira bangsa, kaum, warna kulit, status dan latar belakang untuk bersaing secara adil dalam mana-mana bidang. Globalisasi telah membawa kedua-dua kesan positif dan negatif dalam banyak aspek kehidupan kita terutamanya pendidikan. Ini kerana pendidikan adalah salah satu bidang yang banyak dipengaruhi oleh persekitaran dan perlu menyesuaikan diri dengan perubahan pesat di seluruh dunia.

KESIMPULAN
Kesimpulannya, hubungan antara sekolah dan masyarakat serta hubungan antara guru dan ibu bapa dapat membantu mencapai matlamat sekolah malah pelajar juga turut mendapat faedah yang sangat berguna iaitu peningkatan daripada aspek jasmani, emosi, rohani dan intelektual (JERI).

No comments:

Post a Comment